Sök:

Sökresultat:

3512 Uppsatser om Romers rätt (SOU 2010:55) - Sida 1 av 235

FrÄn "ZigenarfrÄgan" 1956 till "Romers rÀtt" 2010 : En studie om den strukturella diskrimineringen av romer i tvÄ statliga utredningar

This thesis will deal with the development of the situation of the Roma minority in the Swedish school system in the period between 1954 to 2010, based on two Swedish Government Official Reports of the group's situation in the Swedish schools. The study is done by the report ZigenarfrÄgan (SOU 1956:43) and with the report Romers rÀtt (SOU 2010:55). The report Romers rÀtt was written by the Delegation for Roma issues and gives an updated picture of the situation of Roma in the Swedish school system. The state investigation ZigenarfrÄgan, is also important as the latter resulted in the Roma children enrolled in Swedish schools. This work will look at the various governmental investigations by the theory used for analysis called ?structural discrimination theory?.

?Och det var pÄ grund av att vi var zigenare.? ? En kvalitativ studie om romers upplevda situation

Romers situation Àr ett aktuellt Àmne som berör och upprör mÄnga mÀnniskor. Syftet med vÄrstudie var att undersöka hur romers situation ser ut. I studien valde vi att utgÄ ifrÄn romersegna upplevelser och erfarenheter. VÄra frÄgestÀllningar var hur romer upplever sin situationsom rom, hur de har blivit bemötta av olika myndigheter och om de upplever att deras romskatradition pÄverkar deras förutsÀttningar i livet. Respondenterna i vÄr undersökning var romer iGöteborg, nÄgra av dem arbetade för romers rÀttigheter och nÄgra av dem var allmÀnnamedborgare.

?Det gÄr inte att ta dem ur deras rytm? Konstruktioner av rumÀnska romers utanförskap

Denna uppsats utforskar hur aktörer inom det sociala arbetet i RumÀnien talar om ochbenÀmner romer, hur de konstruerar orsakerna till deras marginalisering och hur deanser att man kan förbÀttra deras situation. Studien bygger pÄ tio intervjuer med olikaaktörer inom det sociala arbetet. Teorier om socialkonstruktivism, kategorisering ochförhÄllningssÀtt till kultur har anvÀnts i analysen av materialet. Informanterna i studienhade ofta samma bild av romers livsvillkor, men betonade olika saker och konstrueradeproblemen pÄ olika sÀtt, vilket gav olika bilder pÄ hur man borde arbeta vidare. Hur manbenÀmnde och kategoriserade mÄlgruppen avgjorde ocksÄ hur man konstrueradeorsaken till marginaliseringen.

Unga romers skolsituation i VÀsterÄs i egenskap av nationell minoritet

Syftet med uppsatsen var att utreda romska ungdomars skolsituation i VÀsterÄs samt att föra en diskussion om studiens resultat i förhÄllande till EuroparÄdets ramkonvention om nationella minoriteter. Syftet utreddes dels genom intervjuer med Ätta romska elever och tre lÀrare dÀrefter tolkades resultatet utifrÄn ett intersektionellt perspektiv. Vidare diskuterades resultatet med utgÄngspunkt i relevanta delar av ramkonventionen. Studien Àr kvalitativ och empirin analyserades genom en hermeneutisk tolkningsprocess. Vad som framkom i resultatet Àr att majoritetssamhÀllets etnocentrism pÄverkar unga romers skolsituation i VÀsterÄs eftersom romernas sÀrskilda rÀttigheter i egenskap av nationell minoritet inte beaktas.

HÀlsofrÀmjande handlingsutrymme hos chefstjÀnstemÀn.

Romers situation Àr ett aktuellt Àmne som berör och upprör mÄnga mÀnniskor. Syftet med vÄrstudie var att undersöka hur romers situation ser ut. I studien valde vi att utgÄ ifrÄn romersegna upplevelser och erfarenheter. VÄra frÄgestÀllningar var hur romer upplever sin situationsom rom, hur de har blivit bemötta av olika myndigheter och om de upplever att deras romskatradition pÄverkar deras förutsÀttningar i livet. Respondenterna i vÄr undersökning var romer iGöteborg, nÄgra av dem arbetade för romers rÀttigheter och nÄgra av dem var allmÀnnamedborgare.

Att hantera förutfattade meningar : En kvalitativ studie om finska romers identitetsskapande

Det övergripande syftet i denna uppsats Àr att studera finska romers identitetsskapande. DefrÄgestÀllningar som studien avser att besvara utgörs av hur finska romer anser att de blirbemötta utifrÄn de stereotypa förestÀllningar som finns och om stigmatiseringen pÄverkarderas identitetskapande. Studien tillÀmpar ett kvalitativt angreppssÀtt baserat pÄ fyraintervjuer. Studiens teoretiska ram bestÄr av Erving Goffmans teori om stigma och RandallCollins teori om sociala ritualer. Arbetet visar att det finns ett diskriminerande bemötandesom bygger pÄ fördomar av gruppen finska romer och för att hantera dessa Àr derasgrupptillhörighet viktig.

Romers kulturarv i Göteborg -en landskapsdimension

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Bebyggelseantikvariskt program15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2012:11Romers kulturarv i Göteborg-en landskapsdimension.

"?att vi skulle stÄ pÄ parkeringen och sÀlja bilar?" : En studie om romers upplevelse av diskriminering.

Förekomsten av diskriminering av romer har pÄvisats i tidigare studier och rapporter frÄnDiskrimineringsombudsmannen. Syftet med denna studie Àr att beskriva och förstÄ romers upplevelse avdiskriminering. FrÄgestÀllningarna som lyfts Àr om romer upplever sig vara diskriminerade och pÄ vilketsÀtt, hur man möter de fördomar man som grupp utsÀtts för och vad anser de kan identifieras somorsaken till diskrimineringen. Den empiriska delen av studien har genomförts utifrÄn kvalitativ metod,genom att intervjuer med romska respondenter. De teoretiska utgÄngspunkterna Àr baserade pÄ perspektivgÀllande diskriminering, stigma och utanförskap med syfte att beskriva de samhÀlleliga strukturer sompÄverkar fördomar och diskriminering.Studien visar pÄ att romerna i undersökningen upplever sig vara diskriminerade inom flera livsomrÄden,och de beskriver detta som en del i deras vardag.

Romska kvinnor intersektionalitet och samhÀllsförÀndring : en studie av sju romska kvinnor som medverkar i ett integrationsprojekt

Syftet med uppsatsen Àr att studera unga romska kvinnors identitetsskapande i det senmoderna svenska samhÀllet, utifrÄn de sociala markörerna; kön, etnicitet och klass. Med uppsatsen vill jag Àven bidra till att nyansera synen och fördjupa diskussionen om romska kvinnors framtid i Sverige. Min studie utgÄr frÄn sju romska kvinnor som ingÄr i ett kooperativt integrationsprojekt som ska leda till möjligheten att fÄ ett arbete. Jag har anvÀnt mig av teorier om intersektionalitet, kön, klass och etnicitet, för att kunna studera hur dessa intra-agerar och pÄverkar varandra dÄ kvinnorna (Äter)skapar sina identiteter för att förÀndra sina positioner i samhÀllet. Jag har ocksÄ anvÀnt mig av fakta för att skapa en förförstÄelse om romers situation och diskriminering i det svenska samhÀllet.

Undersökning av miljöstatusen i GothemsÄn / Dalhem i anslutning till utslÀpp av lakvatten frÄn sopdeponi i Roma 2010

In October 2010 it was discovered that leach water had been released from a waste deposit directly into a ditch during a period from March until October 2010. The river DalhemsÄn runs close to the waste deposit, just about 10 meters from the ditch. By studying the benthic fauna it was discovered that the environmental status of DalhemsÄn is bad in this part of the river, but the discharges of leachate from the waste deposit does not seem to have deteriorated the water further since May 2010..

SharePoint som applikationsplattform

SharePoint 2010 is a very complicated platform. In the following essay we try to figure out in which way SharePoint 2010 can be used as a application framework rather than retail product. Different strengths and weaknesses are considered and we try to look into which areas SharePoint 2010 is a good choice for development.SharePoint has shown to be a compentent and useble as an application framework for interactive web applications. Though it is not suitable for all applications.I would like to thank Precio Systemutveckling AB for having the opportunity to make this essay..

LikvÀrdig utbildning : - En idéanalys av likvÀrdig utbildning i skollag 1985:1100 och skollag 2010:800

Syftet med denna studie Àr att undersöka skollag 1985:1100 och 2010:800 ur ett idémÀssigt perspektiv för att redogöra för förÀndringar av begreppet likvÀrdig utbildning som skett i skollag 2010:800. För att uppnÄ syftet söker studien svara pÄ vilka bestÀmmelser som finns i de bÄda lagarna som kan ge möjlighet till likvÀrdig utbildning samt om begreppet likvÀrdig utbildning förÀndrats i skollag 2010:800 jÀmfört med skollag 1985:800. Studien baseras pÄ en idéanalys av skollag 1985:1100 och skollag 2010:800 utifrÄn fyra dimensioner. Studiens resultat visar att förÀndring skett av begreppet likvÀrdig utbildning genom att mer fokus ligger pÄ individens enskilda behov. För att uppnÄ likvÀrdig utbildning krÀvs i skollag 2010:800 att utbildningen utformas olika.

JAG - Vem Àr det? : En studie om bilden av identitetssökandet hos unga flickor och pojkar i 2010 Ärs barn- och ungdomslitteratur

Last spring I did a study where I studied how young girls where being depicted in Swedish novels of 2010. My ambition with this exam is to study how young teenage boys are being depicted in Swedish novels of 2010 and to compare this study and the results with the results from my study last spring. Throughout history we can see that boy?s novels have had the purpose to bring up boys into being adventurous. In the novels of 2010 we can see that boys now are being depicted in another more modern and contemporary way.From my analysis we can see that all the books have many things in common.

Valspurten 2010 i Dagens Nyheter : Politiskt vinklad journalistik pÄ nyhetsplats

This essay speaks about the medial coverage made by the Swedish newspaper Dagens Nyheter. The periods examined are the two weeks before the election day (5 September ? 19 September 2010). The purpose of our study is to find out if the newspaper was neutral and did not write in favour of any political party or political block in the newssection. After the elections in Sweden 2010 there have been discussions about the medias in the country being biased, and claims have been made that the news have been written in favour of a certain political party or a bloc.

Det afghanska valet i svensk media : En diskursanalys av svensk medias rapportering om parlamentsvalet 2010

Den hÀr uppsatsen analyserar svensk medias rapportering om valet i Afghanistan 2010. Med hjÀlp av metoder framtagna av Van Dijk har en analys av artiklar som berör valet 2010 gjorts. De teoretiska utgÄngspunkterna Àr postkolonialism och orientalism. Med hjÀlp av de perspektiven och Van Dijks medieanalys analyseras materialet för att tydliggöra strukturer i media..

1 NĂ€sta sida ->